1 september 2023
Artikelen
oktober 2023 — Esther de Vries ontwierp een bijzonder boek voor het werk van Tanja Smeets, 32 pagina’s met scheurperforatie en in het midden een katern met foto’s van totale projecten. English text below.
2021 — Tekst voor boek: That very night in Max’s room a forest grew… Commissioned murals in private collections
2021 — Voor het boek That very night in Max’s room a forest grew… Commissioned murals in private collections van Gijs Frieling interviewde ik alle opdrachtgevers.
Interviews and essay for That very night in Max’s room a forest grew…, commissioned murals in private collections, Gijs Frieling
Museum presentatie in Centraal Museum Utrecht, 2021
04—02—2020 — Tekst voor de publicatie Groundwork van Sara Bjarland
februari 2020 — Tekst voor brochure bij de aankoop van de installatie Osedax door het Fries Museum.
Eva Spierenburg: DISAPPEARANCE IN SLOW MOTION (2019) solo exhibition at Centraal Museum Utrecht
Oktober 2021
november 2019
december 2018 — Museum Arnhem is in 2018 tijdelijk gesloten vanwege uitbreiding en vernieuwing. Mister Motley kiest maandelijks een kunstenaar uit en vroeg mij een essay te schrijven over Jacqueline de Jong
Metropolis M, Nr 4—2019 — Metropolis M vroeg me om een tekst te schrijven voor het nummer over ziektebeelden. Ik had net het werk van Tenant of Culture gezien in Fondation Cartier, en maakte een voorstel. Later kreeg ik de kans als conservator bij het Fries Museum om een tentoonstelling te maken van haar werk: I forgot to tell you I have changed
2019
Een tentoonstelling van Julie Béna in 1646 in Den Haag. English translation below.
Schrijver en curator Hanne Hagenaars kijkt bij de mensen naar binnen, op zoek naar bijzondere kunstwerken.
september 2018 — Tien jaar geleden begon Marijn Bax met het fotograferen van Mar in haar huis, gefascineerd door de muren, de tuin en het meubilair, maar vooral door haar kleding die eindeloos werd versteld. Ze vroeg mij om een persoonlijke gekleurde tekst als introduktie.
mei 2018 — Het tijdschrift ’See All This’ nodigde me uit om met Birthe Leemeijer in gesprek te gaan.
2017 — In 2016 won Britt Dorenbosch het K.F. Hein Stipendium en het Centraal museum vroeg me een tekst over haar werk te schrijven voor een publicatie.
12 September 2018 — Kunstenaar Zoro Feigl wint de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2018 en ik werd gevraagd om het essay te schrijven.
2015 — ’I always wanted to have the courage to do totally crazy, impossible and also wrong things.’ Isa Genzken is altijd een van mijn favoriete kunstenaars geweest.
Mai van Oers tekende een eigen associatieve Divina Commedia, als een ode aan haar overleden ouders. In vier tekeningen reist ze met haar vader en moeder ‘door de wereld aan die andere kant’.
Mode verschiet met de snelheid van een vallende ster ieder seizoen van kleur, thema en look en door die haast ontglipt er soms iets aan de aandacht. Modeontwerper Rick Owens vroeg een kunstenaar Paul Kooiker om een lookbook te maken en voor iemand het heeft kunnen zien is het al weer uit het zicht verdwenen.
2016 — Dit artikel is gepubliceerd in Mister Motley #33 Over onze ouders. Terry Richardson fotografeerde zijn ouders op een genadeloze manier.
mei 2016 — Pedro Bakker vroeg me een tekst te schrijven voor zijn boek ’Innocent’. Zijn intense, dwarse manier van tekenen komen helemaal tot hun recht in dit boek met zijn totaal incorrecte cover.
2016 — Het Sandberg nodigde een aantal schrijvers uit om een verhaal te schrijven op basis van de titel van een werk.
29 maart 2016 — Op het eindexamen van de KABK zag ik haar werk en was onder de indruk van die vreemde structuren van al die doeken, en de absurde titels: Mirthe Kluck.
2017 — Sinds dit gesprek met Jurgen Bey begrijp ik hem stukken beter en ik deel zijn opvattingen over de mogelijkheden van de kunst.
23 april 2015 — In ’Nu ik’, de fenomenale roman van Rutger Pontzen, vertelt de hoofdpersoon koortsig zijn verhaal, in een ritme dat als een trance werkt, met humor en lichtheid, maar ook dwingend en onontkoombaar. Een recensie.
2015 — Naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling in Museum Jan Cunen in Oss sprak ik Gijs Assmann over zijn werk.
24 november 2015 — ‘Alles blijft maar haken’, zegt Evi Vingerling aan het begin van ons gesprek. Wat zij ziet zet zich vast in haar hoofd.
Een performance waarbij een vrouw zich aan en uitkleedt en die een verhaal verteld over facisme, ik was zeer onder de indruk.
This essay on Painting was published in the catalogue for the Royal Award for Modern Painting 2014.
Een artikel voor Museumtijdschrift over Winti in het werk van Remy Jungerman: ’De geometrische vorm probeer ik aan te vullen met een ander soort beeld dat uit een flexibeler bron komt, zoals winti.’
2013 — Mijn interesse voor lijstjes, ordeningen en verzamelingen leidde tot dit artikel. Een verbond tussen Le Voyage l’extra-ordinaire van Jules Verne en l’Infraordinatrie van Perec.
Twee weken lang fietste Hanne Hagenaars door Friesland en schreef dit korte verhaal ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Horizonnen’ in 2014 in het Fries Museum.
2013 — Binnen een onderzoek naar waarneming, geheugen, fotografie en de afwezigheid van afbeeldingen maakte Rein Jelle Terpstra het boek Retracing. Daarvoor werkte hij met mensen die op het punt staan hun gezichtsvermogen te verliezen. Ik schreef de inleiding en en interviewde Rein Jelle. Dit de inleiding.
Jarenlang reden we regelmatig naar Parijs om de om en tante van mijn vriend te bezoeken, langzaam groeiden de twijgen hun huis binnen, terwijl ze zelf hele dagen op bed lagen en een plantenbestaan leidden. Dit verhaal vertelt over Philip en zijn tante Piet.
2016 — In 2016 bezocht ik Boekarest om onderzoek te doen naar het werk van Florin Mitroi: op zoek naar het geheim van een verborgen oeuvre dat pas na zijn dood de wereld in mocht. Ik sprak er met zijn familie en dook de opslag in.
De sieraden van Lucy Sarneel hebben altijd een betekenis. Voor haar boekje ’Private Territory in Public’ schreef ik over de wijze waarop Lucy haar sieraden bezielt.
Voor Riette Wanders schreef ik twee teksten over haar werk, de eerste is gepubliceerd in een boekje over haar werk, de tweede leidt een nomadisch leven. Hier staan ze allebei: Black, English version The Hard Way: text on the work of Riette Wanders (only in Dutch)
Een man die alle momenten van zijn buitenechtelijke affaire precies noteert in een schriftje, eten sex en het opsteken van een sigaret. English version below.
Jennifer Butler nam contact op met Irma Boom: of zij een boek wilde ontwerpen waarin ansichtkaarten de hoofdrol speelde. Het prikkelde Boom’s nieuwsgierigheid en ze ging in gesprek met Jennifer. Een persoonlijk boek over een familie.
Openingswoord bij de tentoonstelling Kantelpunt van Robbie Cornelissen en Karin van Dam in de Cacaofabriek in Helmond.
2015 — Een essay over het werk van Annesas Appel werkt vanuit bestaande en of zelf bedachte systemen, In ’View on the World Map 04’ (Entities 2013) brengt Appel haar versie van de wereldkaart. Over cartografie en de versie van Annesas Appel. In opdracht van galerie Johan Deumens. Nederlandse tekst onderaan.
2016 — The Sandberg Institute asked me to write a text about the work of Leopold Banchini, the new head of the Studio for Immediate Spaces at the Sandberg.
2016 — The Sandberg Instituut asked me to write a text about Thomas Spijkerman, director of the new course Reinventing Daily Life.
The Sandberg Instituut invited me to write a text about Lisette Smits, the course director of the new course: The master of Voice.
Op het eindexamen van de Rietveld lag er een prachtige zandsculptuur, ik ging met de maker Passang Tobgay in gesprek en leerde over Karma en volhardingsvermogen.
Berend Otto: Het project begon met Danoontje want ik had gehoord dat er gemalen zongedroogde zwangere torren uit Mexico in de yoghurt zitten, voor de roze kleur, dus een beetje pure magenta.
Ook over een grootse liefde kun je en prachtig ingetogen kustwerk maken, zoals Femmy Otten liet zien met haar instantie op de Rijksacademie: New Myth for New Family.
Openingswoord voor de expositie ’Culture of Happiness’ van Gijs Assmann in Galerie Nouvelles Images in Den Haag.
2012 — heden — Lezers sturen vragen in waarop Hanne Hagenaars een antwoord geeft middels een kunstwerk.