Schermafbeelding 2025 10 08 om 07 58 27

Kort nadat haar zoon­t­je Noah op vier­jarige leefti­jd over­leed, begon kun­ste­naar Marike Hoek­stra met Trauer­ar­beit: een serie tekenin­gen, foto’s en per­for­mances die ze jaar­lijks maakt tij­dens de zestien dagen tussen de geboorte­da­tum en de datum van over­li­j­den, waaruit zicht­baar wordt dat de rouw ook twintig jaar lat­er nog aan­wezig is. Soms zijn het tekenin­gen van een moed­er met kind, soms planten of dieren, inge­to­gen of juist zicht­baar boos. Als Sisy­phus die zijn steen weer naar boven rolt, begint het werken aan rouw ook steeds weer opnieuw’, schri­jft ze.

Ten­toon­stellings­mak­er en schri­jver Hanne Hage­naars maak­te voor Stedelijk Muse­um Schiedam een ten­toon­stelling over kun­st waarin een groot gemis zicht­baar wordt. Hage­naars schreef in 2023 Mis­sen als een ronde vorm, een indrin­gend boek over het­zelfde onder­w­erp. Hierin bespreekt ze deels de kun­st die nu in Schiedam onder dezelfde titel te zien is, maar de ten­toon­stelling staat wel volledig op zichzelf.

Ondanks het zware the­ma begint de ten­toon­stelling in Schiedam luchtig: op een een­voudi­ge behangtafel staan kamer­planten. Sinds 2012 leest kun­ste­naar Oscar Abra­ham Pabón zijn planten voor. Hij begon met filosofis­che tek­sten – door het uit­spreken begreep hij de com­plexe for­mu­lerin­gen vaak beter – maar inmid­dels kun­nen het ook bericht­en zijn over zijn geboorte­land Venezuela of mooie gedicht­en. Muse­um­be­zoek­ers wor­den uitgen­odigd een van de gedicht­en voor te lezen uit de bun­del van Wis­lawa Szym­bors­ka, die op tafel ligt.

Je moet veel schake­len als bezoeker

Stil­staan bij de ver­ganke­lijkheid van het lev­en is waarschi­jn­lijk zo oud als de men­sheid. Er hangt daarom ook een Rus­sis­che icoon uit ongeveer 1750 en een teken­ing van een boed­dha. Maar Hage­naars toont verder werk van meer dan der­tig vooral heden­daagse, soms nog jonge kun­ste­naars. Omdat er steeds hoo­gu­it een paar werken van één mak­er te zien zijn, moet je als bezoek­er veel schakelen.

Dankz­ij een sub­tiele the­ma­tis­che indel­ing, heldere, pret­tige toelicht­ing in een tek­st­boek­je en vooral dankz­ij een prachtig ten­toon­stelling­son­twerp, met tussen­wan­den in inge­to­gen kleuren met afgeronde hoeken, is het niet té veel.

Ontroerend is het wel. Neem bijvoor­beeld het werk van Doina Kraal. Zij maak­te een hom­mage aan haar oma door niet haar kost­baarhe­den maar juist haar knopen, schaart­jes, lap­jes en frut­sels elk aan een transparante draad in de ruimte te hangen. Een wolk kleine voor­w­er­pen die juist voor haar oma veel betek­enden. Het waren de schat­ten uit haar oma’s per­soon­lijke muse­um, zo stelt de tekst. Een mon­u­ment voor de onschuld, dat herin­nert aan de tijd dat haar Joodse fam­i­lie nog recht van lev­en had’.

De geur en warmte van de Molukken

Een soort­gelijk muse­um’ trof Nazif Lop­ulis­sa in 2015 aan na het over­li­j­den van zijn Turks-Molukse groot­vad­er. Hij bezocht het huis op het eiland Saparua op de Molukken, en voelde zich meteen thuis in de geur en warmte. De Ned­er­landse regering is de beloftes aan de Molukse gemeen­schap nooit nagekomen, Lop­ulis­sa probeert in zijn kun­st die pijn te helen. In Schiedam hangt een groot doek waarop hij een foto van het eiland Saparua liet ver­vagen door de ste­nen van de Lloy­d­kade in Ams­ter­dam, de kade waar zijn fam­i­lie dacht een nieuw thuis te vinden.

Poli­tiek actueel is het werk van Susanne Khalil Yusef. Haar Palesti­jnse grootoud­ers vlucht­ten ooit uit Jaf­fa, haar oud­ers wer­den geboren in ten­tenkam­p­en in Libanon. Ze vlucht­ten naar Duit­s­land, en via omzw­ervin­gen kon Yusef op haar vijfen­twintig­ste met een Ned­er­lands paspoort in Arn­hem naar de kun­sta­cad­e­mie. Maar haar Palesti­jnse achter­grond bleef belan­grijk. Na een bezoek aan Ramal­lah besloot ze voor de serie Yusef Boys der­tig jonge Palesti­jnse jon­gens te portret­teren die los van elka­ar ver­mo­ord wer­den door het Israëlis­che leg­er, in een peri­ode van acht weken in 2019.

Op basis van hun portretfoto’s maak­te ze vazen en lat­er ook op de grond liggende beelden. Ook het portret van haar inmid­dels overleden vad­er, die als veer­tien­jarige kind­sol­daat in gevan­gen­schap een jaar onder de grond had doorge­bracht, ver­w­erk­te ze in de serie. De naam Yusef Boys is een ver­bas­ter­ing van de naam Joseph Beuys, de Duitse kun­ste­naar die met een roos in een vaas­je door het land reis­de om met mensen te prat­en over hun prob­le­men. Yusef doet het­zelfde met haar Café Dis­ori­ent, waar­bij ze mensen ont­vangt met verse Ara­bis­che koffie en gesprekken.

Soms vert­ed­erend, soms hartver­scheurend, soms zelfs grappig

De in Turk­i­je geboren Aysen Kap­tanoglu schilderde het over­li­j­den van haar vad­er in een kleur­rijk tweeluik: links de treurende fam­i­lie aan zijn sterf­bed, rechts vliegen vogels naar andere oorden.

De kun­st in de ten­toon­stelling is aan­gri­jpend – soms vert­ed­erend, soms hartver­scheurend, soms zelfs grap­pig. Ondanks veelz­i­jdigheid aan inval­shoeken en per­spec­tieven blijkt het gemis en de rouw een alomte­gen­wo­ordi­ge verbinder.

Prachtig is het daarom dat kun­ste­naar Efrat Zehavi, die zelf ook haar por­tie ver­lies al wel heeft gehad, nu niet alleen haar eigen beelden toont, maar spe­ci­aal voor deze ten­toon­stelling ook nieuwe beelden maak­te naar aan­lei­d­ing van de ver­halen van Schiedammers. Kleine altaart­jes voor het gemis van de fam­i­lie in Iran, een zorgeloos lev­en, of een pup­py die de eigena­resse moest lat­en inslapen omdat het diert­je onge­neeslijk ziek was. Stuk voor stuk kunst­werken die vorm geven aan een leegte die anders onzicht­baar blijft.

Oordeel: ★★★★★

Mis­sen als een ronde vorm – de kun­st van het door­leven’, is tot 1 maart 2026 te zien in Stedelijk Muse­um Schiedam

Visioenen van vrouwen zijn emotioneler, die van mannen meer van apocalyptische aard: Joke de Wolf in Trouw

lees meer

Museumtijdschrift: Aan de rand van de Hemel. Visioenen

lees meer

De Groene Amsterdammer: Bij verlies van een dierbare kan kunst de leegte vormgeven, door Joke de Wolf

lees meer