Op bezoek bij Fatima Barznge
In de nok van een schoolgebouw in Rotterdam tekent Fatima Barznge aan een kleine vierkante tafel haar tekeningen die ze opbouwt vanuit vierkantjes.Fatima is Koerdisch en groeide op in Bagdad, tot ze gedwongen werd te vluchten. Ooit leek het haar ondenkbaar om te leven zonder haar land en haar familie, toch gebeurde het. De intense leegte die volgde was hartbrekend. De vlucht betekende een afsnijding van alles wat haar lief was, in een tijd dat contact spaarzaam was. Misschien tekent ze wel uit heimwee, vanuit het verlangen dat altijd broeit, naar de warmte van de oosterse culturen, van haar moeder, haar vader. In haar werk zoekt ze de verbinding tussen oosterse en westerse cultuur, tussen zichzelf in Rotterdam en haar afkomst in het oosten.Bagdad was vroeger bekend als Mesopotamië, ook wel de bakermat van de beschaving genoemd: wetenschap, wiskunde en astronomie heeft er zijn oorsprong. Op deze kennis kon de westerse wetenschap later voortbouwen. De boog die volgens mijn kunstgeschiedenis boeken door de Romeinen was geïntroduceerd blijkt al in de architectuur van Mesopotamië te zijn ontwikkeld.In de islamitische kunst en architectuur heeft geometrie een bijzonder belang. Het wordt gezien als een manifestatie van het goddelijke, de heilige geometrie is de basis van wat alles is, de allerhoogste energie.In haar atelier hangt een zacht wandkleed als een warm dekentje datde iconische vorm van een Mihrab verbeeldt- op zijn kop en binnenstebuiten. Moslims bidden vijf keer per dag richting de Mihrab (een nis in de muur.).Rondom de mihrab op het wandkleed is een citaat geborduurd, een liefdesverhaal van de dichter Hemin Mukriyani die zegt “de heilige Sheikh of SanAan is uit de islam gestapt uit liefde voor een christelijke vrouw”.Het ontwerp in de islamitische cultuur kan uitgebreid en complex zijn, vol herhalingen en spiegelingen om zo een gevoel van harmonie te brengen.En dat is precies wat Fatima tekent: harmonie en verbinding.Foto: AnnemIeke OlthuijsTextile, (hand-knitted) & quilt (machine-knitted by Arianne Schreur)@annemieke.olthuijs @stedelijk.museum.schiedam
