353b17df e123 445f 93d3 c601be6ea6cd

In de nok van een school­ge­bouw in Rot­ter­dam tekent Fati­ma Barznge aan een kleine vierkante tafel haar tekenin­gen die ze opbouwt vanu­it vierkantjes.Fatima is Koerdisch en groei­de op in Bag­dad, tot ze ged­won­gen werd te vlucht­en. Ooit leek het haar ondenkbaar om te lev­en zon­der haar land en haar fam­i­lie, toch gebeurde het. De intense leegte die vol­gde was hart­brek­end. De vlucht betek­ende een afs­ni­jd­ing van alles wat haar lief was, in een tijd dat con­tact spaarza­am was. Miss­chien tekent ze wel uit heimwee, vanu­it het ver­lan­gen dat alti­jd broeit, naar de warmte van de oost­erse cul­turen, van haar moed­er, haar vad­er. In haar werk zoekt ze de verbind­ing tussen oost­erse en west­erse cul­tu­ur, tussen zichzelf in Rot­ter­dam en haar afkomst in het oosten.Bagdad was vroeger bek­end als Mesopotamië, ook wel de bak­er­mat van de beschav­ing genoemd: weten­schap, wiskunde en astronomie heeft er zijn oor­sprong. Op deze ken­nis kon de west­erse weten­schap lat­er voort­bouwen. De boog die vol­gens mijn kun­st­geschiede­nis boeken door de Romeinen was geïn­tro­duceerd blijkt al in de archi­tec­tu­ur van Mesopotamië te zijn ontwikkeld​.In de islami­tis­che kun­st en archi­tec­tu­ur heeft geome­trie een bij­zon­der belang. Het wordt gezien als een man­i­fes­ta­tie van het god­delijke, de heilige geome­trie is de basis van wat alles is, de aller­hoog­ste energie​.In haar ate­lier hangt een zacht wand­kleed als een warm deken­t­je datde iconis­che vorm van een Mihrab ver­beeldt- op zijn kop en bin­nen­ste­buiten. Moslims bid­den vijf keer per dag richt­ing de Mihrab (een nis in de muur.).Rondom de mihrab op het wand­kleed is een citaat gebor­du­urd, een liefdesver­haal van de dichter Hemin Mukriyani die zegt de heilige Sheikh of SanAan is uit de islam gestapt uit liefde voor een chris­telijke vrouw”.Het ontwerp in de islami­tis­che cul­tu­ur kan uit­ge­breid en com­plex zijn, vol her­halin­gen en spiegelin­gen om zo een gevoel van har­monie te brengen.En dat is pre­cies wat Fati­ma tekent: har­monie en verbinding.Foto: Anne­mIeke Olthui­js­Tex­tile, (hand-knit­ted) & quilt (machine-knit­ted by Ari­anne Schreur)@annemieke.olthuijs @stedelijk.museum.schiedam