Multiplemadé.
Worldwide shipping staat er enthousiast en ambitieus boven aan de website van Multiplemadé. Om een galerie te openen tussen twee lock downs in moet je wel mega optimistisch zijn en dat is Madé van Krimpen zonder twijfel. Het is een feest om bij haar op bezoek te komen (op afspraak en in m’n eentje, volgens de regels) want ze is bevlogen over de kunst en haar onderneming en neemt de tijd. De ruimte aan de Prinsengracht heeft zo’n sfeer waarin alles klopt, sommige muren hebben een zacht kleurtje, er is daglicht en alles is met zorg ingericht. De liefde voor kunst danst er door de lucht. Op dit moment is er werk te zien van Jitske Schols wiens fotoportretten je regelmatig in de Volkskrant tegenkomt maar die hier collages toont. Shreds of Eve.
Drie jaar gelden verhuisde Schols naar het landhuis waar ze is opgegroeid al woont ze nu in het koetshuis, zo begrijp ik. Ze raakte geïnteresseerd in het verleden van deze plek dat ooit het buitenverblijf was van de familie Witsen. Hun zoon Willem Witsen werd een beroemd schilder maar zijn zus Anna trof een slechter lot: ze kon geen kant op met haar leven binnen de beperkingen die de 19 eeuw aan vrouwen oplegde. Ze studeerde voor sopraanzangeres maar haar vader verbood haar een professionele carrière, hij vond het een ongepast beroep voor een vrouw. Uiteindelijk liep ze in een wak in de vijver achter het huis en maakte zo een einde aan haar leven. 34 jaar oud. Jitske Schols verwerkte haar verhaal in het foto-essay Songs for Soprano.
Anna Witsen was natuurlijk niet de enige vrouw die in de knel raakte, veel vrouwenlevens kwamen nooit tot bloei door de restricties van de patriarchale samenleving. Hun levens zijn van geen belang en zijn slechts als snippers terug te vinden in de geschiedenis. Maar ook dat is deel van het verleden en Scholte brengt deze fragmenten ons leven binnen in haar samengestelde portretten Shreds of Eve, die ieder uit drie delen bestaan (head, heart, heels). Een bestaand fotoportret, bijvoorbeeld van haar dochter, wordt aangevuld of overschreven door beeld fragmenten die Scholte overal vandaag haalt. Stofpatronen, schoenen, hoeden, bloemen, bladeren of handschoenen uit de collectie van het Rijksmuseum. Het is een indringende serie over de beklemming van vrouwenlevens die anders zouden wegglippen uit het grid van de geschiedenis.
In de andere helft van de galerieruimte staan de huisjes van Veron Urdǎrianu, of eigenlijk meer bedenksels en mogelijkheden voor daklozen, vluchtelingen, mensen zonder huis. Temporary Living Units, ze kunnen worden gekanteld, getransformeerd of mee worden genomen. Een aanzet om te komen tot oplossingen door anders te denken, want heeft niet iedereen recht op een huis? Deze droom wordt in de galerie alvast een utopische realiteit. De huizen kunnen worden aangepast aan de behoefte van dat moment. Ieder huisje, het kunstwerk, is gemaakt in een oplage van twee.
Madé werkt het liefst direct samen met kunstenaars en zo bracht ze Paul Kooiker en Duran Lantink samen en dat leidde tot een bijzondere samenwerking. Duran studeerde af aan modeafdeling van de Gerrit Rietveld academie met een collectie in een boek. Hij besloot om een aantal van die ontwerpen als miniatuur uit te voeren. Maar dan echt heel klein, als kleding voor een Barbie. Die mini-kleding gaf Lantink vervolgens aan Paul Kooiker die er op zijn eigen onnavolgbare wijze foto’s van maakte. Soms aangevuld met benen van aardappel of een propje schuim. Zonder hoofd lijken ze wat duister, als voodoo popjes, één maakt een sprong de lucht in wat witte magie doet vermoeden.
Fantastic Voyage heet de serie, vernoemd naar een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 1966, waarbij de bemanning van een onderzeeër die tot microscopisch kleine afmetingen is gekrompen en zich in het lichaam van een gewonde wetenschapper begeeft om schade aan zijn hersenen te herstellen.
Achter de galerie ruimte is een artist in residency, piepkleine ruimte maar er past een bed in en er ook een keuken en een douche aanwezig dus een prima plek in hartje amsterdam. Quentley Barbara logeerde er en fabriceerde een groot hoofd van karton en tape, dat nu de ruimte niet meer uit kan, of daar moet nog iets op gevonden worden. Ook maakte hij een serie kleinere koppen, unieke multiples. Voor Multiplemadé.
Op de website van Multiplemadé zijn fantastische werken te vinden: prachtige vrouwfiguren van Hannah Van Bart, ontroerende beren-portretten van de onlangs overleden Helena van der Kraan, een ingetogen en kleurig stilleven van Anne Feddema.
Kom kijken, kom kopen.