Img 1762
The Black Stone, 1958059, gelakte steen

James Lee Byars: The Per­fect Kiss, 1975; per​for​mance​.De titel van de ten­toon­stelling ver­wi­jst deze per­for­mance:

Byars has also trans­lat­ed a sin­gle sen­tence into a brief one act play. He refers to the piece as being simul­ta­ne­ous­ly a prayer a poem and a play.’ The piece con­sists of Byars, dressed in black, enter­ing the Muse­um lob­by and sta­tion­ing him­self in a spot-lit cor­ner of the room. He faces the lob­by entrance and forms a kiss with a sub­tle ges­ture of his lips, after which he qui­et­ly leaves the room. (per­formed at Bamp­fa and late at oth­er places)

The Per­fect Kiss is a sin­gle poet­ic idea trans­lat­ed into a brief poet­ic act. Speak­ing of the work, Byars remarks, It is a mys­ti­cal expres­sion of my appre­ci­a­tion of the world.’

Einstein, Stein, Wittgenstein, 1984/1989 (goud geverfde Furka stenen)
Stretching through three galleries, Extra Terrestrial (Shadow of an Extraterrestrial Man) (1976) is a vast stick-figure in black tulle, originally unfurled along the banks of the Meir in Antwerp.
Foto van een spontane performance door Joseph Beuys en James Lee Byars op diens werk BOTH bij de opening van 'to the happy few'. 15 Mei 1983 (foto Benjamin Katz)

JLB in Ams­ter­dam : Op 1 Jan­u­ari 1981, om 1 uur s nachts, vier­den James Lee Byars en Sticht­ing De Appel in het Palmhuis van de Hor­tus Botan­i­cus te Ams­ter­dam het begin van de ten­toon­stelling JLB. Iedere gast werd ont­van­gen met een glas cham­pagne en de woor­den: Dit is een toost op de open­ing van de ten­toon­stelling JLB die begint op het eerste moment en eindigt op het laat­ste moment van dit jaar”. Er wer­den geluk­skoek­jes geserveerd waarin tek­sten ver­bor­gen zat­en over afwezigheid en aan­wezigheid. Enkele van deze tek­sten luid­den: I dote on his very absence’ (Shake­speare), A tin­kling piano in the next apart­ment… These fool­ish things remind me of you’ (Cole Porter), The absence is only present in hid­ing itself…’ (M. Duras), Een mens is nooit te ver om te bellen’ (PTT), Absent in body, but present in spir­it (Romans 5:3), Absence has placed her in a faster light’ (Young), Door afwezigheid schit­teren’, Proxy: The author­i­ty to act for anoth­er’, We look at it (Tao) and do not see it; Its name is the Invis­i­ble (Lao-tzu)’, Vision is the art of see­ing things invis­i­ble’ (J. Swift), Schilderkun­st maakt de afwezige aan­wezig ‘ (Alber­ti, De la Pit­tura) en The per­fect pres­ence’ (JLB). Ook wer­den de per­for­mances The per­fect kiss, The per­fect cheek en The per­fect fra­grance uit­gevo­erd. Gedurende de ten­toon­stelling JLB – die duurde van 1 jan­u­ari tot en met 31 decem­ber 1981 – zou de kun­ste­naar opdracht­en geven aan De Appel, die de sticht­ing zoveel mogelijk probeerde uit te voeren.

Eens te meer besef je dat alle voor­w­er­pen in de ten­toon­stelling overbli­jf­se­len zijn van per­for­mances, hap­pen­ings, han­delin­gen, wandelingen.

Het tijd­schrift Frieze schreef: By and large, what we are see­ing are shed­dings – the dead mat­ter of per­for­mance, acces­sories for anec­dotes. Pools of bright­ly coloured silk, part-extend­ed along low plinths wait to be acti­vat­ed as shared gar­ments for a mul­ti­tude. Artist books remain untouch­able as arte­facts. There is crack­ly 1970s tele­vi­sion footage of actions, hap­pen­ings and per­for­mances.

Maar ik vond de stilte van overbli­jf­se­len omringde wel intens en zen, voor mij waren die min­i­male resten alsnog magisch.

The Perfect Philosophy, 1975 (gouden kopspeld)

James Lee Byars: statements

1. I am a mystic

2. ask my best

3. I write the world’s sim­plest poems

4. I think so

5. phi­los­o­phy is news

6. think­ing is my first quality

7. glimpse is enough

8. the only pre­req­ui­site is that you should be excit­ed about something

9. you can say any­thing about anything

10. hypoth­e­sis doesn’t exist

March 1978

James Lee Byars: questions

1. which ques­tions have disappeared?

2. I can repeat the ques­tion but am I bright enough to ask it?

3. if you ask for some­thing that doesn’t exist do you deserve it on the intel­li­gence of the request?

March 1978

een dun zwart vloeipapier met een doodsportret van Marcel Broodthaers
The Unicorn Horn in the White Circle, 1094 (witte zijdeparachute, narwalslagtand, antieke houten tafel)