Arjan van Helmond: Close Distance
Arjan van Helmond schilderde de mooiste citroen die ik ooit op een doek zag. Reinigend, vriendschap, medicijn, er wordt allerlei symboliek aan toegeschreven, maar zijn citroen was enkel citroen. Schoonheid. Op de expositie Close Distance staat het bed centraal, waarbij de deken of het dekbed in plooien de hoofdpersoon lijkt. Soms zie je in de verte een klein hoofd boven het beddengoed uitkomen, een moeder en kind bijvoorbeeld, dicht bij elkaar.Ik kan in de ochtend geen krant mee openslaan want dan stokt mijn dag. Wat te doen temidden van een wereld waarin zelfs het streven naar gerechtigheid als een citroen wordt uitgeknepen? Hoe te leven in die straal van zuur sap?In Close Distance bieden de bedden een plek om te schuilen. Je kunt even niet meer doen dan je met je geliefden, familie, vrienden, kinderen. terug te trekken. Elkaar liefde geven. Misschien tollen terwijl je schuilt de opzwepende zinnen van politici nog even door je hoofd, even nog, tot je gedachten bedaren. Zodat je temidden van een nachtmerrie schoonheid kunt zien. Het bosje bloemen kleurt zinderend zwart door het tegenlicht. De abstractie van de deken is prachtig.Schoonheid is een troost.En na die troost, het verwarmende van het bed en de taal van het hart, kan ik weer naar buiten, bijvoorbeeld naar de tentoonstelling van Sakir Khader, die duidelijk maakt wat het is om je zoon te verliezen in de bezette Palestijnse gebieden. Dat vertelt de verkillende waarheid over oorlog en onrecht, beter dan de kranten.